X
تبلیغات
ایستگاه موسیقی - انواع سبک های موسیقی
 
ایستگاه موسیقی
در این وبلاگ می تونین همه چیز رو درباره موسیقی پیدا کنین
درباره وبلاگ


من علی احمدی هستم و به این فکر افتادم که یک وبلاگ درباره موسیقی برای شما بازدیدکنندگان عزیز بسازم. من دانش آموز کلاس سوم مدرسه راهنمایی نمونه شهید هاشمی نژاد گناباد هستم.
آرشيو وبلاگ
پنجشنبه سی ام آذر 1391 :: 9:53 ::  نويسنده : علی احمدی

موسیقی الکترونیک: تلفیقی از ذوق و خلاقیت انسان و تکنولوژی است. این موسیقی به ما

اجازه تولید صداهایی را می دهد که در موسیقی اکوستیک نمی توان به آنها دست یافت.

در موسیقی الکترونیکhttp://uploadtak.com/images/k628_1406musicvector.jpg معیارهای سنجش، در

حول محور هنر صدا و به خصوص صدای غیر

موسیقایی متمرکز می شود. در موسیقی

الکترونیک صدا یا از پایه توسط مدارهای

الکترونیکی تولید می شود و یا تغییر و تحول

در صدای ساز طبیعی ضبط شده، بنا به

علاقه آهنگساز بوجود می آید. موسیقی

الکترونیک قابلیت تنظیم و تولید محتوای

هارمونیک صداها از یک موج سینوسی

یا فرکانسی ساده تا بهترین و عالی

ترین صدای ممکنه را دارد و اما عدم انتقال کامل موسیقی به شکل نت بر روی

کاغذ، محدودیت موسیقی الکترونیک را سبب می شود چرا که برای اصوات تولید

شده مانند صدای باد، برگ و درخت نمی توان نتی رادر نظر گرفت که همین،

 نشان دهنده 
اجرایی یا بداهه بودن موسیقی الکترونیک است. از جمله آهنگسازان در

موسیقی الکترونیک می توان افرادی چون
 Thaddeus Cahill،  Ferruccio

 Busoni
، Wendy Carlos  وKlaus  Schulze
را نام برد. لازم به ذکر است

 ژانر های موسیقی الکترونیک شامل الکترونیکا، موسیقی امبینت، موسیقی رقص الکترونیک

 وموسیقی صنعتی می شود
.

موسیقی کانتری: سبک موسیقی محلی در آمریکا است. این سبک برای گیتار از

زیباترین و پر هیجان ترین سبک های موجود می باشد. موسیقی کانتری ترکیبی از

موسیقی اصیل جنوب ایالت متحده آمریکا و کوههای آپالاچ، در شرق آمریکای شمالی

است که ریشه های آن مربوط به موسیقی سنتی محلی، موسیقی سلتی (از زبان هند و

اروپایی)، موسیقی مذهبی-عرفانی و موسیقی دوران قدیم می باشد. بطور کلی موسیقی

کانتری پهنه ای از انواع موسیقی فولکلور درجنوب کشور امریکا محسوب می شود و از

علایق کاوبوی های غرب آمریکا پایه می گیرد. بانجو، ویلن، گیتار و هارمونیکا (سازدهنی)

از آلات اصلی موسیقی کانتری می باشند. الویس پریسلی و گارث بروکز از چهره

های برتر در موسیقی کانتری محسوب می شوند.

کانتری سنتی و کانتری مردمی دو سبک اصلی از سبک کانتری می باشند. کانتری

مردمی در واقع شاخه ای از سبک راک (Rock) است که نسبت به نوع سنتی،

طرفداران خیلی بیشتری دارد. با رواج سبک کانتری و استقبال جامعه از این سبک،

موجب شد جای سبک کانتری در سبکهای سنتی آمریکا تثبیت شود.

موسیقی پانک: موسیقی"پاپ-راک"یا موسیقی پانک، یکی از عمده ترین شاخه های

موسیقی محسوب می شود. به طور کلی به هر نوع موسیقی پاپ ساخته شده پس از

دوران جذب راک اند رول،موسیقی پانک یاPop rock گفته می شود. از ویژگیهای

موسیقی پانک، ملودیک و گیرا بودن آن است. ازگروههای مشهور و فعال در سبک

پانک، می توان به Everly Brothers، Madonna و Rowded House

اشاره کرد. ژانرهای سبک پانک به چهار رده تقسیم بندی می شوند که شاملGrunge

، Progressive Rock، Hard Rock و Heavy Metalمی باشد. این چهار

رده، به نوعی زیر گروه موسیقی پاپ محسوب شده و ویژگی های اصلی و مهم آن را

در خود دارند.

موسیقی راک ایرانی: از اواخر دهه چهل خورشیدی پا به عرصه وجود گذاشت.

موسیقی راک ایرانیتلفیقی از راک کلاسیکبا موسیقی سنتی ایراناست و زیرشاخه‌ای

از "آلترناتیو راک" به شمار می رود. در موسیقی راک ایرانی نیز همانند بیشتر سبک‌های

راک، گیتار الکتریکو گیتار بیسو درامزاصلی‌ترین سازها هستند. در بعضی از گروه‌ها،

کیبوردنیز وظیفه تنظیم ریتم‌ها و سمبل‌ها را بر عهده دارد. اما نکته قابل توجه این است

که به دلیل هویت سنتی موسیقی راک ایرانی، انواع سازها و ریتم‌های سنتی و ایرانی

در بیشتر اینگونه آهنگ‌ها وجود دارد. موسیقی راک ایرانی را خوانندگانی مانند: کوروش

یغماییو فریدون فروغی برای نخستین بار به جامعه معرفی کردند.

موسیقی پاپ: نوعی موسیقی است که در دهه 50 آغاز شد. این موسیقی سبکی

از موسیقی عامه‌پسند است و معمولاً در مقابل موسیقی کلاسیک و فولک قرار می‌گیرد.

مشخصه موسیقی پاپ، یک عنصر ریتمیک سنگین در زیر است که معمولا توسط دستگاه

های تقویت کننده الکترونیک (amplifier) اجرا می شود و ملودی اصلی بر این ریتم

غالب است. فعالیت هنرمندان موسیقی پاپ در سبک‌های راک، هیپ‌هاپ،

دنس، ریتم و بلوز (R&B) و کانتری باعث شده که تبدیل به سبکی انعطاف‌پذیر شود.

به طور  کلی هدف تولید موسیقی پاپ که به شکل تجاری تهیه می‌شود،سود مالی است.

ترانه های پاپ معمولا در 3 دقیقه اجرا می شوند و در آنها از ملودیهایی استفاده می

شود که معمولا بسیار شنیدنی بوده و عده بسیاری را به خود جلب می کنند. موسیقی پاپ

از نظر تجاری موفق است زیرا قابل دسترس بوده، راحت در یاد می ماند و مخاطبین

زیادی را به خود جلب می کند.

موسیقی ریتم و بلوز:  در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی توسط سیاهپوستان آمریکایی

ایجاد شد و در دههٔ ۱۹۹۰ سبک جدیدی موسوم به "آر اند بی"معاصراز آن مشتق گردید.

موسیقی ریتم و بلوزگونه‌ای از موسیقیاست که ترکیبی از سبک ریتم و جاز و موسیقی سول،

فانکو هیپ هاپرا با هم داراست. ژانرهای موسیقی ریتم و بلوز شامل جاز و موسیقی فانک

می باشد. سبک جاز نرم یا(Smooth Jazz) سبکی از موسیقی ریتم و بلوز است که

http://uploadtak.com/images/g131_2k59f505b75a.jpg

با استفاده از سازهای رایج در جازو

معمولاً بدون بداهه‌نوازیعرضه می‌شود.

موسیقی فانک (Funk)، نوعی دیگر از

موسیقی ریتم و بلوز است که به سبک

آمریکائی خوانده می شود.

هنگامی که هنرمندان آفریقائی-آمریکائی

در دهه ۱۹۶۰ میلادی، به ترکیب موسیقی

سول، سول جز، ریتم و بلوزبه گونه‌ای قابل

رقصو ریتمیک دست یافتند، موسیقی فانک به وجود آمد.  ترانه‌های موسیقی ریتم و

بلوزمعمولاً بر پایه جملات گسترده ای از یک آکوردبا محوریت تغییر آکوردها ساخته

می‌شوند.  موسیقی فانک، تاکید را از ملودیو هارمونیپس‌ زمینه، به سوی جمله‌های

ریتمیک و قوی گیتار باسو درامز به پیش‌زمینه کشانده است.

موسیقی اصیل ایرانی: شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازهایی است که از هزاران سال

پیش از میلاد مسیح در متن مردم ایران جریان داشته است.موسیقی اصیل ایرانی بر

اساس موسیقی ردیفی که به موسیقی سنتی نیز معروف است استوار گردیده است. 

موسیقی اصیل ایرانی از تعدادی ملودی کوتاه به نام گوشه و چند نت تشکیل شده و دارای

تقسیمات جزء نمی باشد. درموسیقی اصیل ایرانی ملودی ها در واقع همان ملودی های

محلی و روستایی سنتی ما هستند که از گوشه و کنار کشور جمع آوری شده اند. گوشه ها

بر مبنای همگونی و اشتراک حالات و توالی نتهایشان، به مجموعه هایی تحت عنوان

دستگاه دسته بندی می شوند. در دستگاه طرز بستن درجات گام و فواصل جزء آن

شباهت به گام دیگری ندارد. از نوازندگان موسیقی اصیل ایرانی،می‌توان به"باربد"و"نکیسا"

اشاره کرد. دستگاه های موسیقی اصیل ایرانی بر طبق طبقه بندی اساتید موسیقی ایران،

به هفت دستگاه به شرح ذیل تقسیم می شوند: 1- شور 2- همایون 3- چهارگاه

4-سه گاه 5- ماهور 6- نوا 7- راست پنج گاه

موسیقی مینیمال: که به موسیقی کمینه گرا نیز معروف است، بطور رسمی از دهه 1960

پا درعرصه موسیقی نهاد. اساس پیدایش موسیقی مینیمال تصمیم گروهی از موسیقیدانان،

مبنی بر عدم استفاده از پیچیدگی در فرم ها و فرمول های هارمونی و ملودی در ساخته هایشان،

و تولید موسیقی ساده بود. مبنای سادگی موسیقی مینیمال، تکرار و ماندن بیش از حد، در

یک ریتم، ملودی، آکورد، تمپوی ثابت، بدون کوچکترین تغییر برای مدتی طولانی بود. هنر

مینیمال در واقع شاخه ای از هنرهای مختلف، بخصوص نقاشی و موسیقی است.

در سبک مینیمال، المانهای سازنده اثر تا حد ممکن به سمت المانهای پایه ای تنزل پیدا می

کنند. تاثیر به سزای سبک مینیمال باعث شد تا در بسیاری از رشته های هنری تکنیک

های غیر ضروری (آرتیستیک) به آرامی جای خود را به انتقال مفهوم و احساس از یک تفکر

بدهد و این به معنای سرآغاز مینیمالیسم در هنر و موسیقی بود. سبک مینیمال بیشترین نقش

و تاثیر را در هنرهای تجسمی و موسیقی گذاشت. از آهنگسازان معروف و برجسته سبک

مینیمال می توان بهLa monte young،Terry riley و Philip glass اشاره کرد.

موسیقی باروک: معنای لغوی باروک معادل استادانه زینت دادن و یا ماهرانه درست

کردن است. موسیقی باروک بیانگر اشرافیت و قدرت حکومت های اروپایی بوده است.

تفاوت اساسی موسیقی باروک نسبت به آثار موسیقی رنسانس تأکید بر ضرب است.

در دوره موسیقی باروک ساز های بادی بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند و فرهنگ جدید

سازهای کلاویه ای شروع به شکل گیری کرد. در دورانموسیقی باروک، نوانس گذاری

قطعات، متداول شد همچنین موسیقی، سازی و آوازی از یکدیگر تفکیک شدند و قواعد جدید

هارمونی و کنتر پوان تدوین گشت و امکان مدولاسیون فراهم آمد. در دوره موسیقی

باروک، موسیقی سازی و ارکستری رواج بیشتری یافتند.

از ویژگیهای برجسته سبک باروک، می توان به یکنواختی حالت موسیقی اشاره کرد. ریتم‌ها

یا الگوهای ملودیک ویژه‌ای به حالت‌هایی معین اشاره داشتند، این یکنواختی به این

معناست که اگر موسیقی شاد شروع شود تا آخر شاد خواهد ماند یا اگر آرام و ملایم

آغاز شود تا به انتها اینگونه خواهد بود. لازم به ذکر است که آثار آوازی در سبک

باروک از این قانون مستثنی هستند. ریتم از دیگر ویژگی های سبک باروک است.

الگوهای ریتمیک در آغاز یک قطعه، پیوستگی و یکنواختی در ریتم به وجود می آورد که

پیش‌برنده‌ای است، و موسیقی را مطیع خود می‌کند. این ویژگی در ساختار ملودی

نیز صادق است.

موسیقی کلاسیک: به موسیقی هنری اروپا گفته می‌شود. شروع این سبک

ازموسیقیhttp://uploadtak.com/images/y9555_music_history.jpg مربوط به سال ۵۰۰

پس از میلاد است. موسیقی

کلاسیک چهار دوران راشامل

می شود که عبارتند از:دوران

بارک، دوران کلاسیک، دوره

رمانتیک و دوره کلاسیک مدرن.

موسیقی کلاسیک دارای ویژگی های

منحصر به فردی است از جمله تضاد حالت، ریتم، بافت، ملودی، منسوخ شدن

باسو کنتینوئو، دینامیک و پیانو و ارکستر کلاسیک.

سبک کلاسیک دربردارنده حالت های پیوسته و دگرگون شونده است و تضاد و تنوع

فراوان در این سبک، از ویژگی های برجسته آن است. در سبک کلاسیک علاقه به

تغییرات تدریجی دینامیک، سبب جایگزینی پیانو به جای کلاوسن شد.

موسیقی هیپ هاپ: که به آن موسیقی رپ نیز گفته می‌شود، تقریباً اواسط دهه ۷۰

پا به عرصه موسیقی گذاشت اما در اوخر دهه ۸۰ تبدیل به بخش چشمگیری از فرهنگ

پاپ روزگار خود شد. موسیقی هیپ هاپ از دو بخش اصلی رپ (MC)و (DJ

یعنی ترکیب صدا و اسکرچ تشکیل شده‌است که موضوع آن عموماً داستان‌هایی از

زندگی نامه افراد ‌است، این داستان‌ها اغلب به صورت اشعار بسیار ریتمیک، همراه

با تکنیک های همگونی مصوت‌ها، تجانس آوایی، و قافیه است. در موسیقی هیپ

هاپ یک قطعه سازی تحت عنوان "بیت" خواننده رپ را همراهی می‌کند، که توسط

یک دی جی نواخته شده، و یک تهیه کننده، و یک یا چند نوازنده آن راخلق می کنند.

اغلب، بیت با استفاده از یک فانک یا موسیقی سول ساخته می‌شود. موسیقی هیپ هاپ

توانست سهم بزرگی را نسبت به انواع دیگر موسیقی در اختیار بگیرد به طوریکه تا آغاز

دهه ۲۰۰۰، موسیقی هیپ هاپ در صدر فهرست موسیقی‌های محبوب قرار گرفت.

موسیقی رمانتیک: هنر موسیقی رمانتیک، هنری رویایی و تخیلی بود به طوریکه هنر

دوره موسیقی رمانتیک، به روحیات شخصی هنرمندان مرتبط بوده است. از ویژگی

های موسیقی رمانتیک، هارمونی رنگارنگ و صد البته پر رنگ و استفاده بیش از حد

از دینامیسم در موسیقی رمانتیک بود. شوپن، فرانتس شوبرت، روبرت شومان، فرانتس

لیست، یوهان برامس و چایکوفسکی، از بزرگان موسیقی رمانتیک هستند. در این زمان

فرم هایی از جمله اتود با استقبال زیاد روبرو شد. اتود فرمی از موسیقی بود که بیشتر از

داشتن ماهیت موسیقایی ماهیت آموزشی و تمرین داشت و بیشتر برای بالا بردن

مهارت نوازندگی از آن استفاده می شد هر چند در این میان بسیاری از اتودها از

غنای موسیقی بسیار بالایی نیز برخوردار بودند. در دوران موسیقی رمانتیک پیانو از

لحاظ تکنولوژی ساخت پیشرفت کرد و بسیار مورد توجه موسیقیدانان رمانتیک

قرار گرفت.

موسیقی امپرسیونیسم: در قرن 19، موسیقی امپرسیونیسم آغاز حرکتی به سوی سوبژکتیویسم

بود که هر چه جلوتر می رویم، به سوی هنر انتزاعی و نارئالیستی پیش می‌رود؛درموسیقی

امپرسیونیسم هنرمند در خلق اثر هنری، به جهت بها دادن به ابداع، نوآوری و خلاقیت،

به سمت ترسیم عالم درون و جهان خویشتن می‌رود و از عالم عینیت فاصله می‌گیرد.

موسیقی امپرسیونیسم یا دریافت گری، برپایه ی زیبایی و کمال است و به نوعی نشان

دهنده سبک موسیقی مدرن می باشد. سبک موسیقی امپرسیونیسم، برای اولین بار در

آثار کلود دبوسی- آهنگ ساز فرانسوی- نمایان شد.سبک امپرسیونیسم اگر چه

در ابتدا به عالم رئالیسم وابسته بود اما به تدریج به سبک‌هایی همچون هنر انتزاعی،

اکسپرسیونیسم انتزاعی، و هنر مفهومی منتهی شد. لازم به ذکر است، دو نهضت

هنری در فرانسه که با سبک امپرسیونیسم ارتباط تنگاتنگی دارندعبارتند از:١- نقاشی

امپرسیونیسیتی ٢- شعر سمبولیستی

 

.: Weblog Themes By Irani21 :.